Friday, October 31, 2008

Zie de rechtzetting boven !!!!

How mad can you get ?

Daarnet op 'De Rode Loper': beelden van kunstenaar Bart Verstockt die ter gelegenheid van Haloween in Neerpelt emmers- en emmersvol plastic fluo-sticks te water laat; gewoon de Dommel in, die 'de lichtjes naar zee zal voeren'.
Kunst quoi.

De 'kunstenaar' wil het publiek op die manier 'met andere ogen' naar water leren kijken,
volgens De Rode Loper.
En het programmablaadje van de avond belooft een 'adembenemende, poëtische ervaring'...
Adembenemend? Mijn hart stond stil !


Niet alleen komt al dat plastic voor altijd in het water terecht, maar op termijn, wanneer het plastic 'degradeert' (dus niét wordt afgebroken), komen ook nog eens de giftige chemicaliën vrij...
Dit is gewoon storten, publiekelijk storten (in tegenstelling met de term 'sluikstorten' ) van gevaarlijk chemisch afval.
Dat is strafbaar.
Er zijn bewijzen van, zelfs TV-beelden.
Wij overwegen om een klacht neer te leggen bij de bevoegde instanties.


Maar zijn kunst vertaalt hij zo:
Illumination is an artistic
reflection on the element
of water, the source of all life.

Il faut le faire...

En op de site van de organisatie vinden we deze, voor ons opmonterende reactie :
By lode @ zaterdag 1 november 2008 9:35 Het is inderdaad een zeer mooi beeld.
De uitspraak "ordinaire beek" is echter een kunstenaar niet waardig, zeker als hij dan nog eens lid is van natuurpunt. De natuur heeft een schoonheid die door geen enkele kunstenaar kan geëv
enaard worden.
50000 fluolichtjes zullen nog lang herinerd worden door de dode vissen, verstikte vogels en kleine zoogdieren.
Bart we hebben in België een leuke wet, milieuvervuiling verjaart NIET, uw naam zal dus lang herhinnerd worden.

Lode


En de mail die we aan Bart Verstockt zelf hebben gestuurd:

beste bart,
gisteren uw act de présence op de rode loper gezien
indrukwekkend is wel de minste term die ik daarvoor kan bedenken
mag ik ook weten of al de rommel ook weer is opgeruimd ??
heb mijn opinie weergegeven op de site van de organisatie,
en op onze eigen weblog http://plastiek-stop.blogspot.com/
hoe meer er over geschreven wordt, hoe beter zeker ?
met vriendelijke groeten
toon

Zie mijn excuses aan Bart, én de rechtzetting boven !!!


1 comment:

Metatron said...

Beste Lode, Beste Toon,

Hold your horses mannen. Hier is duidelijk een misverstand in het spel. De montage kan misschien de indruk gewekt hebben dat de lichtjes 'zomaar naar de zee dreven' maar dat is dus absoluut NIET het geval.

Voorbij het parcours stonden in De Dommel niet alleen 2 netten de lichtjes op te wachten, maar ook een klein legertje mensen met schepnetten.
Alle lichtjes werden dus weer uit de Dommel gevist. En de paar lichtjes die vorige nacht in de oevers bleven hangen zijn vandaag met de regenval ( en dus sterkere stroom) naar de netten afgedreven en er ook uit gevist. Er is dus geen enkel lichtje naar de zee gedreven.

De lichtjes zomaar laten drijven ; dat zou inderdaad niet te rijmen vallen met mijn hele concept;
Namelijk het wonderlijke van een waterloop tonen.
Voor is mij elke waterloop wonderlijk. Van de kleinste beek tot de grootste stroom.
Met Illumination toon ik net dat een 'ordinaire' (dat is Vlaams-Brabants voor 'gewone') - beek eigenlijk een fantastische waterloop is; een fantastisch gegeven 'an sich' is.
En dus bijgevolg eigenlijk helemaal niet 'ordinair' is, of 'gewoon' is; maar niets meer of minder dan FANTASTISCH!

Wees gerust; ik schat de waarde van het oerelement water heel hoog in. Ik weet dat zowel jij, ik, planten en dieren, voor overgrote deel uit water bestaan. Dus handel ik daar ook naar: met alle respect ervoor.

Gedachten als waarheid op het internet verkondigen; dat is, mijn inziens, niet zo'n goed idee. Laten we de communicatie efficiënter en rechtstreeks maken : Je kan me altijd bereiken op 0476/31 20 26.


Hartelijek groeten,


Bart Verstockt.

PS : By the way; voor Illumination heb ik me de voorbije 5 dagen trouwens voornamelijk bezig gehouden met het afvalvrij maken van De Dommel en haar oevers.
Met de hoeveelheid rubber, plastieke materialen, fiets-, moto- en autobanden, petflessen, blikjes, tetraverpakkingen , ondefinieerbare smurrie in plastic zakken die ik er de voorbije 5 dagen heb uit gehaald; heb ik een afvalcontainer gevuld. Geheel in de geest van het concept en volgaarne en met hart en ziel gedaan!