Sunday, November 22, 2009

490 kg afval per jaar...

..dat is volgens het Europees Milieagentschap de trieste bijdrage -per kop- van ons Belgen.
Dubbel zoveel als 40 jaar geleden, en nog jaarlijks toenemend met 1 à 2 procent.

Als al dat afval -onze bedenking- biologisch was, was er nog geen vuiltje aan de lucht.
Maar helaas vormen plastic verpakkingen een steeds groter aandeel van de afvalhoop.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091121_012


Lees daar -of hier- ook de commentaren bij het artikel !

Op 22 november 2009 omstreeks 14u05, zei Magda De Munck:

Ik weet wel dat ik eruit gevlogen ben, maar toch deze reactie, als ik van de Delhaize terugkom heb evenveel verpakking als winkelwaar. Alles 25 keer ingepakt, de meeste drank in plastiek. Wie is dan de vervuiler??

Op 22 november 2009 omstreeks 13u35, zei verheiden bert:

DE grote schuldige hier zijn de SUPERMARKTEN, (en de producenten incl. de verpakkingindustie die hier van afhangen). Bijna alles wordt ingepakt in plastic materiaal, en wegwerpverpakking die totaal niet bioligisch afbreekbaar is. Eigenlijk is het gewoon misdadig om plasic verpakking te gebruiken, maar je kan bijna niet anders als je naar een supermarkt gaat. Plastic verpakking komt ALTIJD in de vuilbak terecht, en vandaar in een verbrandingsoven. Na verbranding wordt het overblijfsel gedumpt (meestal in zee?). In andere streken zoals in Italie zijn ze nog niet zo 'ontwikkeld', en komt niet-afbreekbaar afval gewoon eeuwig op een stort terecht. In slums in India fikken ze alles wat brandbaar is, autobanden, plastic e.d. zelf op om eten mee warm te maken. Bij supermarkten, die grote vervuilers, moet een gedragswijziging komen: recycleerbare verpakking, biologisch afbreekbare verpakking, minder verpakking waar mogelijk.

Op 22 november 2009 omstreeks 16u00, zei Fernand Raman:

Inderdaad, er wordt meer aandacht besteed aan verpakking en presentatie dan aan het produkt zelf. Ikzelf ben werkzaam in de voedingsindustrie en zie dagelijks de investeringen in verpakkingsmachines, doosjes, zakjes enz. De 'toegevoegde waarde' schuilt grotendeels in de verpakking, transport en presentatie en niet in het produkt zelf. Marktonderzoek en marketing wordt allang uitbesteed aan specialisten. Dit is een hele industrie die ons koopgedrag uitkient, ons indeelt in een 'doelpubliek' en vooral ons aanzet tot consumeren. En dit alles voor het Grote Doel: winstmaximalisatie. De opdrachtgevers zijn de distributiebedrijven. Zo betalen we allemaal veel te veel voor een prachtig ogend high-tech zakje of doosje dat na gebruik in de vuilbak vliegt. Eigenlijk is het de consument die kiest, maar de marketing slaagt erin om ons te verleiden toch maar te kiezen voor de mooi ogende verpakking in plaats van de goedkopere versie in gewone verpakking. MAAR, dit alles bevordert de werkgelegenheid, we verdienen er het geld mee om ons luxeleventje waarin we ons allemaal zo graag koesteren, te betalen.

Meer in DeStandaard



No comments: