Wednesday, January 12, 2011

Brief aan Hilde Claes, burgemeester van Hasselt

Beste Burgemeester,
Na onze toevallige ontmoeting op 'de Hei' hebt u hopelijk mijn mailtje ivm een proper -en spraakmakend- carnaval gevonden.
Tot mijn vreugde kreeg ik een mailtje van 4 schepenen die -in meer of mindere mate- mijn idee zouden steunen.
Helaas heb ik van u nog geen reactie mogen ontvangen, al kan ik die ook niet eisen of verwachten natuurlijk !
Maar omdat morgen mijn schrijven mogelijk wordt besproken op het schepencollege (volgens de gazet),
zou ik u toch graag nog eens persoonlijk vragen om mijn idee niet zomaar af te schieten, zoals uw schepen van evenementen deed, als ik zo vrij mag zijn.
Het probleem dat ik aankaart is géén hersenspinsel, het is een bedreiging die door steeds meer wetenschappers wordt erkend, en die om een dringende aanpak vraagt.
En waar kan dat eenvoudiger dan tijdens zo'n carnavalsstoet: Je vraagt gewoon om geen spullen gemaakt-uit of verpakt-in plastic uit te werpen, en dat is het.
Het verbod zou de groepen misschien in eerste instantie tot wat creativiteit dwingen, maar zeg nu zelf...is al dat zinloos plastic nodig ?
Het opruimen achteraf waarmee wordt geschermd door sommigen, heb ik zelf al verschillende jaren opgevolgd, en gebuisd.
On-mo-ge-lijk alle rommel en prullen weer op te ruimen. Ingeval van papier is dat geen ramp, wanneer we het over plastic hebben wél...
Zo'n simpel plasticverbod ontneemt niemand geen feestvreugde, geen werkgelegenheid (zelfs niet aan de opruimers), het is niét betuttelend, en kan alleen maar bijdragen aan een betere sensibilisering en motivatie
inzake 'zwerfvuil' .
We kunnen onze kinderen toch niet 364 dagen per jaar vertellen dat plastic niet mag weggegooid worden en dat we moeten recycleren, en anderzijds op carnaval datzelfde plastic blindelings en moedwillig met gulle hand uitstrooien...

Dat niet alle carnavalisten negatief reageren zoals in HBVL, moge blijken uit onze Facebookgroup die al door verschillende carnavalisten wordt gesteund.
Waarom zou carnaval geen proper feest kunnen zijn ?
Proper hier dan in de betekenis van 'rekening houdend met de volgende generaties'
Met vriendelijke groeten,



Toon Eerdekens




No comments: