Saturday, January 22, 2011

Hasseltse carnavalsstoet plasticvrij ?

Naar aanleiding van mijn oproep om de Hasseltse stoet plasticvrij te maken, heb ik samengezeten met schepen Libert (evenementen o.a.), Hilde Pootemans van milieu en schepen Liefsoens.

Het eerste wat me opviel op haar bureau was een doodgewone fles met kraantjeswater. Geen plastieken fles dus, zelfs geen plastieken dop...Erg hoopgevend !

Zo te horen wil Hasselt graag meedenken om de stoet te bevrijden van zinloos plastiek !
Helaas...Een verbod -zoals ik graag had gezien- komt er dit jaar nog niet. En ook voor volgende edities wil de stad zich liever focussen op de zachte aanpak...
Jammer, want als er één maatregel is die te verdedigen is, is het toch wel een verbod op zinloos, en per definitie niet-allemaal-op-te-ruimen, plastiek.

Maar...er is dus ook goed nieuws, eigenlijk redelijk goed zelfs !
Laurence Libert wil bekijken of de wagen van de stad Hasselt zélf nog deze editie plasticvrij
kan uitstrooien. Als de bestellingen nog niet zijn geplaatst, kan dat -misschien- nog !
Anders strooit Hasselt zelf dit jaar nog zinloos plastiek :-(

Maar ook naar de verenigingen toe wil Hasselt sensibiliseren : er zijn een paar voorstellen geopperd, zoals een extra subsidie voor plasticvrije groepen, die nog verder zullen uitgewerkt worden...Allez, dat is gezegd.
Ik heb er alle vertrouwen in dat Hasselt een plasticvrije stoet wil steunen, maar ik vrees dat het een beetje te voorzichtig zal gaan, en dus van de langeberg zal moeten komen...

Besluit: Hasselt heeft nog altijd kans om als eerste een plastic-uitstrooiverbod in te voeren,
maar erg waarschijnlijk gaat dat niet gebeuren :-(
Anderzijds ben ik al een béétje blij dat het probleem wordt onderkend, en dat er wel
íets zal gebeuren.
Helaas kiest de stad niet voor de simpelste en properste oplossing : een eenvoudig verbod

No comments: