Monday, September 17, 2007

Verklein de afvalberg met radio 1

Bij Peeters en Pichal vind je interessante om de afvalberg te verkleinen.
Daaruit blijkt -gelukkig!- een ergernis over de wegwerpwaanzin in consumptieland.

Onze mening staat er ook tussen, en hieronder.

Een paar tips hebben we gepikt (omdat ze aantonen dat we niet meer helemaal alleen staan, oef!). De link staat beneden!

Afvalberg

Gust Voets

Ik vind het telkens een beetje erg als er op gedrukt wordt dat de consument zijn afvalberg moet verminderen. Maar wie is de oorzaak van die afvalberg. In mijn afvalzak zitten alleen maar verpakkingen van noem maar op: boter, yoghourtpotjes, plastikverpakkingen van zus en zo. Pak verdorie de producent aan, zeg hem van alleen recycleerbaar verpakkingsmateriaal te gebruiken. Waarom geen papieren zakken om fruit en groenten in te pakken, waarom geen botervlootjes die bij in de PMD zak mogen ? moest het zo zijn, wel ik had geen restafval.
Nog een ander voorbeeld. Frituurolie zit in mooie plastik bussen. Moest je nu in de supermarkt gewoon je lege bus aan een grote container terug kunnen vullen, wel dat was dan weer een verpakking gespaard. In garages gebruiken ze nu ook geen olie meer uit lossen bussen, maar wel olie uit een grote citerne. En zo zijn er nog voorbeelden bij de vleet.


Handtasplasticfleswater

Noël

Een raar verschijnsel - ik schat van zowat een decennium geleden of langer ? - waarom lopen zoveel mensen (vaak vrouwen) met een plasic fles duur fabriekswater (soms een kanjer van 1.5 ltr) rond ?
Waterschaarste ? Uitdroging ? Vullen ze het ooit bij aan het kraantje ?

Ik heb het ooit meegemaakt : een hete zomerdag, een schoolse namiddag, mere Vincent met een indrukwekkend zwart habijt met enorme wittte kap zette een metalen emmer op de speelplaats met 1 geëmailleerde kop met oor en iedereen dronk er gretig van. We leven nog allemaal...
Ik erger met mateloos aan die wegwerpverpakking van 1 slok. Sta ik hiermee alleen ? Ben ik nu een ouwe zeurkous ?

Vriendelijke groeten,

Noël Gaethofs

tips van luisteraars




No comments: