Sunday, September 21, 2008

Het wordt teveel...

Af en toe wordt al dat zinloos (plastic) afval iemand te veel, zoals hier in Humo:
"Fata Morgana

Zo'n twaalf keer Fata Morgana. Duizenden ballonnen zijn de lucht ingegaan. Maar waar zijn die nu naartoe? Dat is toch allemaal artificiëlen brol? In het milieu terecht gekomen? Meehelpen kankers voort te brengen? Allergieën? Andere vieze ziekten? Denkt er dan nooit iemand na?

Getekend: Grumpy Old Man"

Of Jasperina, op de site van Peeters&Pichal, over plastic:

"Ik ben blij dat ik er iets van op de radio hoor, want er wordt gewoon zo weinig over gezegd, terwijl het inderdaad een ramp is...! Media zouden juist meer hun kracht moeten gebruiken om dergelijke milieuproblemen aan te klagen...bij deze: goed begin. Ik heb al vaak zitten denken wat we zouden kunnen doen: Hoewel het op het eerste zicht misschien wat lachwekkend lijkt, lijkt het me nog wel een strak plan: We zouden bijvoorbeeld massaal alle plastic verpakking die rond groenten en fruit, vlees, enz. zit er kunnen afhalen en in de supermarkt achterlaten. Zo zouden deze laatsten rechtstreeks geconfronteerd worden met een groot probleem (o.a. zeer hoog oplopende kosten voor huisvuil). En verschillende supermarktketens bij elkaar hebben veel meer invloed dan enkele burgers. Zij kunnen hier iets aan doen. Natuurlijk hiervoor heb je een massa milieubewuste mensen nodig. Immers, als je op je eentje de plastic van de groenten zou trekken, zouden ze je al snel eens op je plaats zetten en vast zeggen dat je een slecht opgevoed persoon bent... Oudere lezers zullen waarschijnlijk fronsen en zeggen: "neen, dit is niet de manier", maar ik ben nog jong en wil grote veranderingen en liefst SNEL! ; ) Naar mijn mening zouden supermarkten (terug) ingericht moeten worden als een soort markt. De mensen komen met een karretje met verschillende STENEN potjes in (kan modern en modieus he, geen probleem) , die ze in de supermarkt kunnen laten aanvullen. Steen, en geen papier, want ook dit laatste is een grote ramp voor onze wouden en dieren... Ik zou er graag iets aan doen, maar heb altijd het gevoel dat ik helemaal alleen sta, terwijl het een probleem is van iedereen! Kent er iemand verenigingen hier in België die zich inzetten voor het milieu, of specifieker, actie voeren tegen plastic ? Ik zal alvast eens gaan kijken naar de sites hierboven. groetjes, Jasperina"
Wij, Jasperina ! Doe met ons mee, dan verdubbelen we meteen ons ledenaantal !!


No comments: